Digital Analytics geven jou inzicht in de markt. De online wereld verandert sneller dan het licht. We maken een heel groot gedeelte van de dag gebruik van alle digitale apparaten. Tijdens onze activiteiten laten we de hele dag sporen na. Hierdoor komen bedrijven van alles te weet. Deze gegevens kunnen worden gebuikt om de effectiviteit van de inspanningen van je bedrijf te meten. Vanuit deze inzichten kan de marketing van je bedrijf worden verbeterd.
Je kunt beslissingen nemen op basis van een gevoel en een idee dat je goed bezig bent, maar beter kun je dit stoelen op de metingen.
Je wilt bijvoorbeeld graag weten of jouw website vaker met de desktop of met de mobiele telefoon wordt gezocht om met deze info te beslissen hoe je jouw website ontwerpt.
Online Dialogue en webanalisten hebben een top 10 gemaakt van analysevragen:
- Via welke kanalen komt het meeste bezoek? Wat is het conversiepercentage van de verschillende kanalen?
- Via welke zoekwoorden komen de bezoekers op je site? Wat is het conversiepercentage van die verschillenden zoekwoorden?
- Op welke dagen/tijden/uren is het websitebezoek het hoogst? Wanneer wordt er het meest geconverteerd?
- Welke browsers en devices worden er gebruikt en wat levert de meeste conversie op?
- Wat zijn de meest populaire bestemmingspagina’s en wat is het klikgedrag?
- Welke pagina’s zijn populair en welke niet?
- Hoe navigeert men door de site?
- Welke zoekwoorden gebruikt men op de site?
- Hoe ziet de funnel eruit? Waar stapt men het meeste uit de website?
- Welke kanalen zorgen voor eindconversie en welke kanalen zorgen voor oriënterend bezoek?
Door een webanalyse programma te installeren kun je al deze vragen beantwoorden en hierop jouw marketingplan aanpassen.