Een website is effectief als hij doet wat hij moet doen.
Als je spullen verkoopt moet er verkocht worden, uiteraard zijn er verschillende websites zoals communicatie sites, merk sites, dienstverlening sites, inhoud- en publicatie sites en leadgeneratie sites met de daarbijbehorende doelen.
Het is belangrijk de customer journey in kaart te brengen, om aan de hand hiervan de bezoekers zo snel mogelijk de verschillende fases van de online marketing tunnel te laten doorlopen.
Als de bezoeker jouw website bezoekt moet hij/zij een positief gevoel hebben, dat noemen we de customer experience in het Nederlands noemen we dat klantbeleving, het gevoel dat de bezoeker ervaart tijdens het bezoek op jouw site.
Om dit gevoel positief te beïnvloeden is het verstandig je te verdiepen in de reis die je klant maakt, de customer journey. Wellicht voor een volgend blog een mooi onderwerp.
Maar wat maakt nu de website effectief in de ogen van de bezoeker? Hasan en Abuelrub hebben onderzoek gedaan en hieruit kwam naar voren dat de kwaliteit samenhangt met:
- kwaliteit van de content – actueel, relevant, variatie, accuraat, objectief, autoriteit en eventueel meertalig
- ontwerp – aantrekkelijk, gepast, kleurgebruik, beeld/geluid/video, tekst
- stuctuur – index, mapping, consistentie, links, logo, domeinnaam
- gebruiksvriendelijkheid – betrouwbaarheid, bruikbaarheid, interactiviteit, veilig/privacy, maatwerk
Om je doel te bereiken moeten deze componenten worden geoptimaliseerd.
Tegenwoordig worden website veel op de smartphone geopend en heb je een andere structuur als op de computer. Er zijn wat betreft het ontwerp 2 mogelijkheden.
Adaptive design
Responsive design
Het grote verschil tussen adaptive en responsive is dat responsive altijd hetzelfde toont op de verschillenden schermen. Bij adaptive worden er verschillende versies van de lay out van de website gemaakt voor de verschillende schermen.