Hoe kijken bezoekers

Je kunt inzicht krijgen in de bezoeker van je website door verschillende manieren ik zal er een aantal behandelen in mijn aankomende blogs. De mogelijkheden zijn o.a.: 

  • eye-tracking en mouse-tracking
  • facial scanning
  • neurologisch onderzoek
  • webanalytics
  • gebruikerstests
  • optimalisatie

In dit blog vertel ik iets over eye-tracking

Via eye tracking kun je door bepaalde technieken in beeld brengen wat iemand ziet, in welke volgorde en hoe lang iemand ergens naar kijkt. Zo wordt er inzicht gekregen in wat bezoekers lezen en wat ze links laten liggen. Dit gebeurt vaak in een testomgeving waarbij er aan een testpersoon allerlei vragen worden gesteld, de verzamelde gegevens worden weergegeven in een zogenaamde heatmap.

Er zijn verschillende onderzoekburo’s in Nederland die eye-tracking verzorgen.

In een groot onderzoek van Jacob Nielsen is er vastgesteld de bezoekers aan je website 3 stappen doorlopen. Allereerst beweegt de bezoeker in het bovenste gedeelte van de tekst in de webpagina van links naar rechts. Vervolgens een fractie lager diezelfde beweging van links naar rechts. Als derde kijkt de bezoeker verticaal naar het linker gedeelte van de website. Er worden alleen koppen gescand en er wordt weinig gelezen. Uit dit patroon kun je de letter ” F ” halen.

Je kunt hier dus met de indeling van je website rekening mee houden. Uiteraard houd ik hier rekening mee bij het ontwerpen van jouw website.

Neem contact op als je een stijlvolle en ook functionele website wilt laten ontwerpen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.