Mobile first, we starten met de specs! Ontvang jij ook wekelijks een melding van je smartphone over je wekelijkse schermtijd? Het gemiddelde schommelt rond de 2 uur en 21 minuten. Gen Z (de mobile-first generatie) is het meest actief, gemiddeld worden er 4,4 verschillende socialmediaplatformen gebruikt, 3,7 uur per dag.
 
Het ontwerpen van een desktopdesign webpagina vereist geen specifieke aandacht voor de inhoud, aangezien het grote scherm voldoende ruimte biedt voor alle toe te voegen elementen. Echter, bij een mobile-first aanpak ligt dit anders. Met een kleiner scherm en minder dan 3 seconden om indruk te maken, moet de inhoud beknopt en ‘spot on’ zijn.
 
Steve Jobs gaf al aan, “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”
 
Het design van een overvol scherm met te veel verspreide elementen kan de bezoeker verwarren en afleiden van het conversiedoel van de CTA (Call to Action). Elementen moeten bijvoorbeeld extreem gemakkelijk te vinden zijn op een webpagina. Een mobiele gebruiker hoeft nooit moeite te hebben om de zoekknop te vinden. CTA’s moeten altijd binnen handbereik zijn en ook op het eerste weergegeven scherm (above the fold).
 
In tegenstelling tot een desktop, waarbij we de muis gebruiken, bedienen we onze schermen op mobiele apparaten met onze duimen, wat aanzienlijk meer oppervlakte beslaat. Een mobile-first ontwerp bevordert het gebruik van grote, klikbare elementen met voldoende witruimte ertussen, om zo onbedoelde klikken te voorkomen.
 
Hoewel je op de desktop diverse stijlen van de navigatiebalk ziet, blijft mobile-first nog steeds trouw aan de vertrouwde hamburgermenu-indeling. Dat is wat mensen tegenwoordig verwachten. Als een bezoeker een specifieke optie niet meteen op het startscherm ziet, zal hij automatisch op zoek gaan naar de drie horizontale lijnen, dit komt uit op de gewenste bestemming.
 
De snelheid van het laden van de site is een punt van aandacht, zorg voor lichtere elementen, kleiner formaat afbeeldingen, lichte plug-ins en goede snelle hosting bijvoorbeeld.
 
Vermijd pop-ups; zelfs op de desktop zijn ze heel vervelend, maar voor het ontwerp op smartphones is het nog belangrijker om de informatie direct te presenteren waar mensen naar op zoek zijn.
 
Less Is More! Denk goed na over jouw belangrijkste content.

×